Subscribe News Feed Subscribe Comments

ROTI PUNYA CERITA

Aku sebenarnya dah banyak dengar tentang roti gardenia dan messimo ini. Macam-macam cerita termasuk cerita isteri PM dah ambil alih syarikat gardenia. Maka semua rakyat disuruh makan Messimo kerana Gardenia milik bini PM ! Betul ke ? Kah kah kah......Kononnya Syed Bukhary pula bersama Robert Kuok sama-sama tubuh Messimo. Lagi haru punya cerita kah kah kah.


Yang pasti antara pemegang saham dalam Gardenia ialah BERNAS(Syed Al Bukhary) dan Messimo dipunyai oleh Robert Kuok walaupun yang mengurusnya ialah orang melayu. Pasal apa Messimo ditubuhkan ? Gardenia telah berhenti membeli tepung daripada FFM yang membekalkan tepung dan dimiliki oleh Robert Kuok. Sebab apa ? Antaranya kualiti tepung yang dibekalkan adalah rendah dan diragui kehalalannya kerana diimport dari China.


Baca maklumat ini daripada blogger lain :

" Namun, apa yang mendukacitakan, roberk kuok tidak menjelaskan kepada orang ramai punca sebenar gardenia menolak dia. Punca sebenar gardenia menolak tepung dia adalah disebabkan ada babi di dalam tepung yang dia import dari china. Dengar cerita benda neh dah 2,3 kali berlaku. Bukan sekali kantoi terus berhenti beli. Sebaliknya disebabkan insiden neh berulang2 kali maka akhirnya gardenia decided berhenti langgan tepung dari roberk kuok. Ini apa yang disebarkan. Sebelum neh pun pernah ada orang dalam gardenia sendiri sebarkan isu bahawa roti gardenia mengandungi dna babi. Jadi, boleh jadi dua kisah neh berkaitan. Oleh kerana gardenia neh mengkhususkan roti dia ialah roti untuk seluruh rakyat malaysia tanpa kira agama sudah tentu lah dia mementingkan halal dalam setiap product2nya. Jadi, roberk kuok kena faham. Kalau dia sendiri pun ditipu oleh pengilang dari china, dia kena salahkan pengilang tepung dari china dan dia sendiri sebab ditipu beberapa kali.


Dia tak boleh lemparkan kesalahan neh pada gardenia. Gardenia melindungi para pelanggan nya. Gardenia juga menjaga kualiti halal dalam setiap keluaran. Ia adalah salah roberk kuok sendiri yang tidak peka dan sensitif dengan keperluan umat islam. Umat islam di malaysia tidak menghalang mana2 orang bukan islam mahu memakan apa2 sahaja makanan yang mereka suka namun dalam masa yang sama umat bukan islam juga tidak boleh memaksa umat islam makan babi. Hormatilah perbezaan neh. Diharapkan dengan penjelasan neh dapatlah kiranya peminat2 roberk kuok dan bangsa cina yang terlibat dalam insiden kurang matang neh berfikir semula dengan seteliti yang mungkin. Kaji dulu punca gardenia tolak tepung dari roberk kuok, bukan terus jatuh hukumm dan nilai ia dari segi perkauman dan pandangan politik semata2."


Ini bukanlah perkauman kerana memilih yang diyakini halal adalah wajib berbanding yang diragui halal atau haram.

Adakah ada agenda tersembunyi untuk menjatuhkan ahli perniagaan Melayu ? Mungkin kerana isu ini juga dikaitkan dengan kerajaan BN.

Memang ada unsur politik apabila roti punya cerita pun dikaitkan dengan BN. Kalau dah tak suka semua benda pun salah BN. Anak tak lulus periksa pun salah BN. Bukan penyokong mana-mana pihak tapi hentikanlah berpolitik di tempat yang tak sepatutnya.
 
SHAIFUL FAIRUZ Blog | TNB