Subscribe News Feed Subscribe Comments

Hebatnya Pokok itu......

Kalau aku boleh menjadi seperti pokok itu membalas dengan buah walau dibaling dengan batu.........adakah aku mampu memberi kebaikan setelah diri ini dikhianati, dicerca atau dihina.......moga Allah tetapkan hati hambaMU ini...

Nak kata apa lagi........


MAJLIS PERSARAAN ENCIK KAMARUDIN ABDULLAH

Pada 23 Mei 2013 telah diadakan Majlis Persaraan untuk Encik Kamarudin Abdullah, PK Ko, SK Long Boh. Saya mula berkhidmat sebagai SU Sukan pada 2012 dan Encik Kamarudin sentiasa memberikan kerjasama yang baik semasa menjalankan tugas beliau. Saya ingin mengucapkan selamat bersara kepada beliau dan semoga dikurniakan kesejahteraan selalu.

Bersama Cikgu Din di pejabat sekolah.

Bersama Ustaz Diazzudin sedang menunggu jamuan disediakan.

Cikgu Kamarudin Abdullah

Ketibaan Cikgu Din disambut dengan meriah.

Acara menanam pokok sebagai kenang-kenangan

SAMBUTAN HARI GURU 2013

Sambutan hari guru di SK Long Boh telah diadakan pada 21 Mei 2013 kerana minggu sebelum itu telah diadakan peperiksaan pertengahan tahun. Pelbagai program telah dijalankan dan syukur semua yang dirancang telah berjalan dengan lancar.

Membetulkan skrip pengacara majlis

Perlawanan Bola Tampar yang dimenangi oleh Guru 4 Series and above.

SEJARAH TERCIPTA DI SK LONG BOH

PASUKAN BOLA SEPAK SKLB 2013
Sejarah telah tercipta di SK Long Boh apabila pasukan bola sepak buat pertama kalinya berjaya layak ke peringkat separuh akhir sejak penubuhan SK Long Boh pada tahun 1960 an. Lebih manis lagi pasukan bola sepak ini berjaya mendapat tempat ketiga selepas tumpas kepada SK Sungai Baru dalam perlawanan separuh akhir yang berkesudahan SK Sungai Baru 2 dan SK Long Boh 1.

Bagi saya, sepanjang melatih pasukan bola sepak di SK Long Boh, pasukan ini merupakan pasukan terbaik yang mampu dilahirkan. Lebih-lebih lagi pasukan ini tewas dalam perlawanan persahabatan terakhir dengan SK Sungai Baru dengan jaringan 6 berbalas 1. Kekalahan tersebut seolah-olah kejutan untuk bangun apabila pasukan ini berjaya menjadi naib johan kumpulan dalam kejohanan bola sepak PKP Simpang Empat 2013. Saya juga amat berbangga apabila pasukan ini memberi tentangan yang amat sengit kepada pasukan SK Sungai Baru sebelum tewas 2-1 di peringkat separuh akhir.

Sejarah telah pun tercipta, untuk mengulanginya perlu banyak pengorbanan dari pemain dan juga jurulatih. Rasa dah semakin tua dan terlalu lama mengabadikan diri di padang. Walaupun hanya tempat ketiga namun dengan bilangan murid yang sedikit, ini adalah pencapaian yang terbaik bagi pasukan bola sepak sekolah ini. Saya berasa puas untuk menidakkan sebuah ungkapan yang diberi kepada saya sewaktu mula-mula melatih pasukan bola sepak ini iaitu " SK Long Boh tak akan menang sampai bila-bila pun !"  .

Nah ! sekarang makanlah balik kata-kata yang pernah diungkapkan tu.
Memanaskan badan sebelum perlawanan

Rehat semasa perlawanan separuh akhir.

Menerima hadiah tempat ketiga

Kapten SK Long Boh -pemain terbaik sepanjang kejohanan



SAHABAT DAN KAWAN

Sahabat
Sahabat ialah orang yang memiliki rasa tanggungjawab terhadap diri kita, tetapi tidak memiliki sebarang hubungan darah.

Sahabat ialah seorang yang setiakawan, boleh membantu apabila kita berada di dalam kesusahan, meredakan kesedihan ,menghilangkan kebimbangan dan sanggup berjuang demi kebaikan kita. Sahabat adalah orang yang mampu menyimpan rahsia dan keaiban kita. Dia akan sentiasa melindungi kita.

Sahabat tidak semestinya memiliki minat atau pendapat yang sama dengan kita, tetapi dia akan sentiasa ada apabila kita memerlukannya. Sahabat ialah orang yang membuatkan kita berasa selamat apabila mereka ada bersama-sama, sebab dia adalah orang yang sangat setiakawan. Sahabat ialah orang yang sangat menyayangi kita.

Sahabat  adalah penjaga, pelindung dan semangatnya akan sentiasa ada bersama kita.


Kawan
Kawan ialah seorang yang boleh berkongsi lebih dari satu perkara seperti minat, hobi, perasaan, perjuangan dan sebagainya biarpun bukan dari organisasi yang sama. Kawan ialah orang yang selalu berinteraksi dengan kita dan mengenali beberapa fakta peribadi mengenainya.

 Kawan mungkin boleh berkongsi kesedihan dan kegembiraan, tetapi mereka selalunya tidak akan pergi lebih jauh daripada itu. Malah, sekiranya tidak sependapat, hubungan kawan mungkin boleh terputus.


Aku ingin menjadi sahabat yang sebenarnya. Andai aku menjadi kawan, biar aku menjadi kawan seperti sahabat. Tak semua orang mampu menjadi sahabat dan tak semua kawan aku mampu menjadi sahabat. Aku harap aku tidak tersilap memilih sahabat dan juga kawan.

TERUS BERJUANG UNTUK HARI ESOK



Tamat sudah perjuangan Harimau Malaya di bandar Bangkok hari ini. Berjuang menentang 13 orang pemain Thailand di atas padang yang teruk, tidak sedikit pun melemahkan pemain-pemain negara. Aku kata 13 orang pemain Thailand sebab penonton ialah pemain kedua belas dan lebih teruk lagi pemain Thailand yang ketiga belas ialah pengadil yang berasal dari Korea. Pengadil ni awal-awal lagi dah bagi kad kuning pada pemain Malaysia walaupun terjahan tu sikit sangat. Provokasi pertama dari pengadil untuk melemahkan pemain. Paling bodoh sekali bila pi bagi kad merah pada defender Malaysia (Fadzli) yang boleh dikatakan tidak melakukan kesalahan pun berbanding terjahan-terjahan dan sikuan pemain Thailand. Ni mana  punya Ooopa Gangnam Style depa ambil jadi pengadil. Takkan nak cari populariti kat Thailand kot ?

Apapun ini ialah satu perjuangan yang perlu diteruskan. Hari ini kita tewas tetapi hari esok kita perlu bangkit dan berjuang. Merah mata pemain Malaysia ( Fadzli) semasa berjalan keluar dari padang. Terharu sungguh tengok semangat pemain Harimau Malaya untuk negara tetapi tak apa kerana kita akan terus berjuang dan berjuang. Ini bukan satu penamat. Perbaiki setiap kelemahan yang ada kerana pada pendapat aku la..... standard bola sepak Asia Tenggara ni lebih kurang ja. Thailand pun tak kuat mana.  Jadi Harimau Malaya berjuanglah untuk hari esok demi TANAH TUMPAH DARAH KU !

*Jangan lupa sapa-sapa jumpa Ooopa Gangnam Style tu, sepak punggung di sekali. Suruh dia balik pi main kuda !

KISAH KETAM 3

Ketam Tak Sedar Diri

Sedar tak sedar ini adalah kisah ketam yang ketiga dalam blog ni. Masih ketam yang sama, cuma ketam ni semakin meniti usia. Tak sedar "kubur dah panggil mari".

Kalau dah ketam, memang sentiasa jadi ketam. Tak akan jalan lurus tetapi selalu menyerong. Walaupun ketam ni dah terkena sekali masih tak reti nak taubat. Buat sementara waktu , ketam ni dok bermaharajalela di pantai bersama ketam-ketam betina. 

Hari dah semakin hampir, masa dah makin suntuk apabila tiba masanya ketam ni akan kena tangkap dengan penangkap ketam. Pada masa tu, ketam ni akan jadi gulai ketam ka, masak lemak cili api ketam ka, ketam bakar ka, ketam goreng ka dan masakan lain yang seumpamanya.
Ini lah nasib hang wahai ketam !
Pada masa tu wahai ketam ingatlah...... waktu engkau nak kena makan, badan kau akan dicerai-ceraikan, cabut tangan, cabut kaki. Badan engkau akan dibelah dua. Isi-isi engkau akan dikeluarkan dari kulit yang engkau sangka keras tu. Sebijik macam seksaan neraka jahanam. Tak insaf lagi ?

Tak pa.......... masa akan tiba jua. Penangkap ketam sedang memerhati. Nun di kedai sana , ramai sedang menunggu untuk menelan engkau. 

Ishhhhhh..........lalu ke nak makan ketam tak sedar diri ni. 
Rasanya tak makan ketam dah aku ni.

KEJUTAN DARIPADA MURID-MURID TAHUN 6

Suprise ! Potong kek macam sambut hari jadi...


Pada 6 November 2012, murid-murid Tahun 6 telah membuat kejutan apabila mengadakan jamuan yang serba ringkas di Makmal Matematik khas untuk guru-guru yang mengajar mereka. Sesungguhnya ini memang satu kejutan untuk kami . Tak percaya tengoklah muka kami yang terkejut tu. Apatah lagi kami tidak sedar langsung dengan perancangan mereka kerana Jamuan Kelas Tahun 6 baru saja berakhir. Mereka bersungguh-sungguh dalam menjayakan operasi mereka dan sudah tentu kami berjaya di perangkap oleh kejutan mereka.
Kek Khas untuk Kami. Terharunya tetapi control perasaan.
Perasaan aku ? Terharu ada. Sedih pun ada. Terharu atas tindakan mereka yang menghargai kami walaupun kami tidak pernah meminta dihargai. Sedih kerana mereka akan meninggalkan kami ke alam sekolah menengah. Aku telah bersama meraka sejak mereka Darjah 3 lagi. Aku melihat mereka membesar dari budak-budak kecil yang comel menjadi remaja yang semakin dewasa.

Cikgu Nora, Guru Kelas Tahun 6
 Inilah kitaran hidup seorang cikgu. Mereka datang dan satu hari mereka pergi. Aku tetap seorang cikgu menanti siapa pula yang akan datang dan kemudian meninggalkan aku suatu hari.
Ibarat anak-anak burung, masa kecil diberi makan, bila besar terbang sendiri mencari rezeki.
Selamat berjaya dan menempuh alam remaja dengan penuh tabah ! Khas untuk anak-anak murid ku !

Kelas Tahun 6 /2012- Kenangan Bersama Akan Sentiasa Dingati.

TEMPAT KETIGA CREATIVE CONTENT CHALLENGE 2012

Tempat Ketiga CCC 2012




 Sekolah Kebangsaan Long Boh sekali lagi mengukir nama apabila berjaya mendapat tempat ketiga dalam Creative Content Challenge 2012 Peringkat Negeri Perlis. Kejayaan  ini lebih manis lagi apabila pertandingan ini diadakan secara terbuka bagi sekolah menengah dan rendah seluruh negeri Perlis. Sebanyak 7 buah sekolah rendah dan 7 buah sekolah menengah telah tersenarai dalam pemilihan peringkat akhir. Pengumuman nama-nama pemenang telah diadakan di IPGM Kampus Perlis dan selaku pemenang tempat ketiga, SK Long Boh telah memenangi sebuah piala dan wang tunai sebanyak RM 200. Tahniah buat pelajar SK Long Boh !

Berikut ialah senarai nama pemenang pertandingan CCC 2012 :
1. SK Paya
2. SMKA (P) Kangar
3. SK Long Boh
Bersama-sama guru pembimbing

Video : Vandalisme - Gejala Yang Tak Sudah

Video : Sebalik Tabir- Vandalisme

ROTI PUNYA CERITA

Aku sebenarnya dah banyak dengar tentang roti gardenia dan messimo ini. Macam-macam cerita termasuk cerita isteri PM dah ambil alih syarikat gardenia. Maka semua rakyat disuruh makan Messimo kerana Gardenia milik bini PM ! Betul ke ? Kah kah kah......Kononnya Syed Bukhary pula bersama Robert Kuok sama-sama tubuh Messimo. Lagi haru punya cerita kah kah kah.


Yang pasti antara pemegang saham dalam Gardenia ialah BERNAS(Syed Al Bukhary) dan Messimo dipunyai oleh Robert Kuok walaupun yang mengurusnya ialah orang melayu. Pasal apa Messimo ditubuhkan ? Gardenia telah berhenti membeli tepung daripada FFM yang membekalkan tepung dan dimiliki oleh Robert Kuok. Sebab apa ? Antaranya kualiti tepung yang dibekalkan adalah rendah dan diragui kehalalannya kerana diimport dari China.


Baca maklumat ini daripada blogger lain :

" Namun, apa yang mendukacitakan, roberk kuok tidak menjelaskan kepada orang ramai punca sebenar gardenia menolak dia. Punca sebenar gardenia menolak tepung dia adalah disebabkan ada babi di dalam tepung yang dia import dari china. Dengar cerita benda neh dah 2,3 kali berlaku. Bukan sekali kantoi terus berhenti beli. Sebaliknya disebabkan insiden neh berulang2 kali maka akhirnya gardenia decided berhenti langgan tepung dari roberk kuok. Ini apa yang disebarkan. Sebelum neh pun pernah ada orang dalam gardenia sendiri sebarkan isu bahawa roti gardenia mengandungi dna babi. Jadi, boleh jadi dua kisah neh berkaitan. Oleh kerana gardenia neh mengkhususkan roti dia ialah roti untuk seluruh rakyat malaysia tanpa kira agama sudah tentu lah dia mementingkan halal dalam setiap product2nya. Jadi, roberk kuok kena faham. Kalau dia sendiri pun ditipu oleh pengilang dari china, dia kena salahkan pengilang tepung dari china dan dia sendiri sebab ditipu beberapa kali.


Dia tak boleh lemparkan kesalahan neh pada gardenia. Gardenia melindungi para pelanggan nya. Gardenia juga menjaga kualiti halal dalam setiap keluaran. Ia adalah salah roberk kuok sendiri yang tidak peka dan sensitif dengan keperluan umat islam. Umat islam di malaysia tidak menghalang mana2 orang bukan islam mahu memakan apa2 sahaja makanan yang mereka suka namun dalam masa yang sama umat bukan islam juga tidak boleh memaksa umat islam makan babi. Hormatilah perbezaan neh. Diharapkan dengan penjelasan neh dapatlah kiranya peminat2 roberk kuok dan bangsa cina yang terlibat dalam insiden kurang matang neh berfikir semula dengan seteliti yang mungkin. Kaji dulu punca gardenia tolak tepung dari roberk kuok, bukan terus jatuh hukumm dan nilai ia dari segi perkauman dan pandangan politik semata2."


Ini bukanlah perkauman kerana memilih yang diyakini halal adalah wajib berbanding yang diragui halal atau haram.

Adakah ada agenda tersembunyi untuk menjatuhkan ahli perniagaan Melayu ? Mungkin kerana isu ini juga dikaitkan dengan kerajaan BN.

Memang ada unsur politik apabila roti punya cerita pun dikaitkan dengan BN. Kalau dah tak suka semua benda pun salah BN. Anak tak lulus periksa pun salah BN. Bukan penyokong mana-mana pihak tapi hentikanlah berpolitik di tempat yang tak sepatutnya.

ANGKARA PENGADIL HONG KONG

Kalau dikatakan "pisang tak kan berbuah dua kali" dan "lightning never strike twice in the same place" maka selepas perlawanan antara Malaysia dan Singapura, kedua-dua ungkapan tersebut tak boleh pakai dah. Kalau ada yang masih ingat pengadil dari Australia pernah mendajalkan pasukan Malaysia dalam Piala Asia dan kini Ng Kai Lam pengadil dari Hong Kong telah sekali lagi mendajalkan pasukan Malaysia dengan sepakan percuma selepas penalti yang tak masuk akal.


Tengoklah muka Ng Kai Lam ( Mentaly Retarded)

Apabila kuasa di tangan mereka maka kita hanya mampu melihat dan menerima. Aku bukan orang politik tetapi tulisan daripada blog PENDITAS(Pendita Suvarnabhumi) patut dibaca oleh semua rakyat MALAYSIA.

Ucapan salam daripada Pendita untuk semua!
Malam tadi sungguh mengecewakan. Apabila pengadil dari Hong Kong, Ng Kai Lam atau nama timangan Alan memberi sepakan percuma kepada pasukan Singapura, lantas meruntuhkan tembok yang kukuh dibina oleh perwira bolasepak kita... Ya, semangat harimau luntur untuk beberapa minit terakhir.

Suatu ketika Pendita menuntut di luar negara, seorang duta memberi pengucapan awam menjawab soalan mengapa pelajar bumiputera lebih banyak diberi peluang berbanding yang bukan. Beliau dengan sinis menjawab, bahawa suatu ketika dahulu pelajar Melayu diketepikan untuk menduduki kelas tingkatan 6 oleh guru bangsa pendatang.

Ya, kuasa menyenaraikan pelajar yang layak di tangan mereka, kalau tak tahu. Pada zaman itu, untuk diterima universiti mestilah memiliki Higher School Certificate atau HSC atau STPM. Beberapa generasi Melayu telah ketinggalan di dalam segala bidang kecuali golongan bangsawan secara senyap memantapkan kedudukan keturunan mereka.

Kini tembok segala bidang orang Melayu mulai kukuh. Lihat dan percaya, siapa yang sedang merobohkannya dengan segala helah tipu muslihat. Pendita pasti anda sendiri menyaksikan apabila kuasa di tangan mereka. Lihat wajah anak Melayu yang terkedu kecewa. Wajah itulah yang kita tidak dapat lihat pada muka nenek-moyang kita suatu ketika dahulu. Oleh sebab itu nenek-moyang kita serius tentang pendidikan. Itu juga antara agenda perjuangan politik untuk membina dan menyedia apa saja prasana pembelajaran khas untuk anak bumiputera.


Peristiwa Jalan Besar...jika masih tidak percaya. Sekian.

sumber :http://penditasuvarnabhumi.blogspot.com/2012/06/peristiwa-jalan-besarjika-masih-tak.html


Ya Allah ! peliharalah Tanah Tumpah Darahku !

AJAR DAN DIDIK

Sukan MSSM di Perlis telah melabuhkan tirainya pada hari ini dan aku antara mereka yang berada di stadium sebagai penonton. Suasana pertandingan mengembalikan kenangan semasa aku membawa anak-anak didik bertanding ke peringkat kebangsaan dalam pertandingan kawad. Begitu banyak susah payahnya untuk sampai ke peringkat kebangsaan, begitu banyak keringat dan tenaga untuk sentiasa mengetuk pintu kejayaan.

Untuk apa ? Hanya untuk nama atau hanya untuk sebuah piala dan selepas itu ke mana hala murid-murid dengan nama dan piala itu. Piala tidak menjamin kejayaan dalam peperiksaan. Kemegahan disanjung tidak menjanjikan keputusan cemerlang dalam UPSR. Adakah tugas aku mengajar atau mendidik ? Kedengaran seakan seperti sudah berputus asa dan mungkin keletihan. Mungkin itulah jawapan yang tepat bagi semuanya.

Tetapi pada suatu hari apabila beberapa orang gadis remaja datang menemui aku dan bertanya masih ingatkah aku kepada mereka ? Aku merenung sambil cuba mengingat. " Kami anak murid cikgu. Cikgu yang latih kami." Tiada sebarang hadiah yang dapat menggantikan ketika itu kerana perasaan bangga subur di hati apabila melihat mereka berjaya. Yang paling penting, mereka masih mengingat guru mereka yang sedang meniti usia. Malah kadang-kadang ada yang sudi menulis kata di blog ini sebagai tanda masih menghargai akan jasa guru ini.

Sudah pasti, nama dan piala tidak akan membawa mereka ke mana. Tetapi didikan dan ajaran yang diberi menjadikan mereka insan yang berguna. Nilai-nilai ini boleh dibaca dan dihafal di dalam buku tetapi tidak akan sama jika kita sendiri melaluinya. Aku rasa bertuah kerana mereka sudah berjaya dan akan terus berjaya. Masih ramai lagi yang belum bersua kerana masing-masing sedang berusaha untuk mencapai kejayaan dalam kehidupan. Aku, guru, akan terus mengajar dan mendidik di dalam kelas atau di mana-mana sahaja kerana tugas guru bukan hanya di dalam kelas mengajar abc dan 123. Tugas guru adalah untuk melahirkan insan yang berguna kepada negara,agama dan bangsa.

Selamat Hari Guru untuk semua !

KISAH JERAWAT,KETUMBUHAN DAN KANSER

Kerosakan dalam sesebuah masyarakat atau organisasi sering terjadi disebabkan wujudnya segelintir manusia yang mempunyai sikap yang tidak elok. Jika tubuh badan kita diibaratkan seperti sesebuah masyarakat atau organisasi maka jerawat, ketumbuhan dan kanserlah yang akan merosakkan diri kita.
Jerawat ini ketara kesannya kerana mudah untuk dilihat dan selalunya jerawat ini berada di muka. Manusia yang macam jerawat juga suka melakukan perbuatan yang merosakkan secara terang-terangan atau secara terbuka. Dia takpernah ambil tahu akan perasaan orang di sekeliling kecuali dirinya. Macam jerawat, dia tak kira kat mana nak keluar, dia keluat tetapi jerawat senang nak dihapuskan atau dibuang kerana resmi manusia memang cepat bertindak kalau benda tak elok tu nampak.
Jenis ketumbuhan ni pula, dia tak ketara sangat macam jerawat tetapi kita boleh nampak perbuatannya tu. Kita tahu perbuatannya tu merosakkan tetapi taklah sampai nak hapus terus. Macam ketumbuhan pada badan dan tersembunyi di tempat-tempat tertentu. Kita tahu tapi tak berani nak buang walaupun kita tahu ketumbuhan ni tak elok. Kalau dah terpaksa baru kita buang kan !
Tetapi yang paling bahaya ialah kanser. Orang macam kanser ni kita tak sedar perbuatannya kerana dia tak pernah tunjuk. Dia buat secara diam-diam dan secara terhormat. Macam kanser, kita tak nampak dan kita tak tau pun ada kanser. Bila dapat tau, memang dah terlambat kerana kanser bila dah merebak memang boleh menyebabkan kematian. Sama juga dengan orang macam kanser ni perbuatan secara senyap akan menyebabkan kemusnahan secara diam. Lebih kurang macam api dalam sekam. Kita lihat mengapa Palestine tak pernah aman ? Yahudi lah yang menjadi kanser kepada dunia Arab. Orang macam tu memang ada di sekeliling kita dan kadang-kadang kita tak sedar kerana orang macam ni memang pandai memainkan wataknya. Macam kanser, kita selalunya tak sedar hanya apabila sudah terlambat. Renung-renungkanlah orang di sekeliling anda. Adakah mereka jerawat, ketumbuhan atau kanser ? Adakah anda juga dalam kategori jerawat, ketumbuhan atau kanser ? Kalau Ya ? Cepat-cepatlah berubah sebelum anda dikeluarkan daripada tubuh badan ini. Kalau tidak ? Tahniah ! Teruskanlah hidup anda dalam memastikan kesihatan tubuh badan terjamin.

GURU IALAH IBU BAPA

Tugas seorang guru adalah mengajar. Sesiapa pun tahu tentang itu. Murid-murid sekolah pun tahu. Hakikatnya, tugas guru lebih daripada itu. Selain mengajar, guru ialah kerani, guru ialah jurulatih, guru ialah tukang kebun, guru ialah tukang cat, guru ialah jururawat, guru ialah penyiasat, guru ialah pendamai, guru ialah polis, guru ialah hakim dan pelbagai lagi tugas yang tidak termasuk dalam bidang kerja seorang guru. Paling utama dalam banyak tugas-tugas yang disenaraikan di atas, guru ialah ibu bapa. Inilah yang terjadi pada hari perjumpaan waris murid Tahun 6 2012 di SK Long Boh.

Majlis yang berlangsung dengan lancar itu telah menyebabkan aku tidak menyedari seorang murid lelaki Tahun 6 sedang duduk keseorangan tanpa ditemani oleh ibu atau bapanya. Sebab ketidakhadiran ibu bapanya tidaklah diketahui. Apabila tiba masa untuk membuat aku janji, murid tersebut berdiri keseorangan sambil memandang di sekeliling. Apa yang dilihatnya setiap rakannya berdiri di hadapan ibu bapa masing-masing. Aku yang melihat peristiwa itu terus meminta Teacher Diana untuk mengambil tempat di hadapan murid itu. Tanpa berlengah Teacher Diana terus menuju ke sisi murid itu dan duduk di hadapannya seolah-olah seorang ibu sedang melihat anaknya membuat aku janji.

Mungkin bagi orang lain, peristiwa itu hanya perkara yang kecil dan remeh dan tidak perlu diperbesarkan tetapi sekeping gambar menceritakan segalanya. Keluhuran hati seorang guru yang sedia mengambil tempat ibu bapa walaupun hanya sebentar sudah cukup memberi impak yang besar kepada murid itu. Sudah tentu perkara seperti ini berlaku di seluruh negara kerana hanya guru yang mampu menjadi ibu bapa kepada anak-anak orang lain sepanjang tahun. Terima kasih cikgu !

TERIMA KASIH CIKGU

Cerita ini diambil oleh saya daripada blog Ar- Ruhul Jadid dengan tujuan untuk dikongsi bersama semua tentang pengorbanan seorang guru. Semoga cerita ini dapat dijadikan satu semangat untuk insan yang bergelar guru walau di mana saja anda berada. Kalau guru tu kaki ponteng kerja kena ambil iktibar daripada cerita ini he he he.

Suasana indah dan berkabus mengiringi perjalanan Adam sejauh 3 km ke sekolahnya. Mohd Naufal Adam seorang pelajar tingkatan 6 atas. Tahun ini dia akan menduduki peperiksaan STPM. Kerana kesempitan hidup memaksanya berkorban dan bersusah payah demi mengejar cita-citanya. Setiap hari Adam akan dimarahi guru kerana terlewat. Belum lagi kelas tamat Adam telah ponteng kelas dan balik kerumah. Perbuatannya ini menimbulkan kemarahan setiap guru disekolahnya.

Ustaz Azhar adalah seorang guru pendidikan Islam dan guru disiplin sekolah. Ustaz Azhar kenal benar dengan perangai Adam, walaupun Ustaz akui dia seorang pelajar yang baik, pandai mengaji Al-Quran, boleh menjadi Imam, dan dapat menyiapkan setiap kerja sekolah yang diberikan tetapi mengapa dia berkelakuan sedemikian. Ustaz Azhar berazam untuk membantu Adam menyelesaikan apa sahaja masalah beliau. Ustaz Azhar yang berada di dalam keretanya perlahan-lahan mengekori Adam yang berjalan kaki pulang ke rumah. Ustaz Azhar terkejut kerana Adam berjalan pulang kerumah sejauh 30 minit kesekolah adiknya dan 30 minit lagi ke rumahnya..

Sebelum sampai kerumah Adam singgah di sekolah rendah untuk mengambil adiknya dan mereka akan berjalan bersama-sama meredah terik matahari petang dan hujan kerana tinggal jauh di pedalaman. Kadang kala Adam akan mendokong adiknya yang baru darjah dua dibelakangnya manakala beg sekolahnya pula akan digantung dihadapan. Menitik air mata Ustaz Azhar melihat kelibat dua beradik itu dari jauh. Terasa sedih dihatinya melihat kesengsaraan Adam yang kuat menempuhi hidupnya yang sedemikian rupa.

Keesokkan harinya sewaktu di kelas Ustaz Azhar memanggil Adam, "Adam, petang ini setelah tamat persekolahan saya akan hantarkan kamu pulang..kamu tunggu saya di kereta ya.." "Tapi Ustaz…. Tidak mengapalah..saya boleh pulang sendiri.. kenapa pula Ustaz hendak menghantar saya pulang? Soal Adam terketar-ketar. "kenapa… salah ke seorang guru menghantar anak muridnya pulang..lagipun Adam, kebetulan saya lalu jalan itu hari ini.." jawab Ustaz Azhar tegas. "Baik..Ustaz". Jawab Adam sayu.

Tiba-tiba sewaktu didalam kereta Adam menangis, Ustaz Azhar terkejut lalu memberhentikan kenderaannya. " Eh! Kenapa dengan kamu ni Adam..kenapa kamu menangis..cakaplah dengan saya..jangan malu-malu kalau kamu ada masalah..cakap Adam..cakap". Kata Ustaz Azhar menunjukkan simpatinya. "Setiap hari pada waktu rehat saya akan bekerja di kantin sekolah untuk mendapatkan dua bungkus nasi dan dua ketul kuih. Satu nasi untuk ibu saya dan satu lagi untuk adik saya". Kata Adam sambil mengelap air matanya.

"kalau begitu?....kamu makan apa Adam..? soal Ustaz Azhar kehairanan. Adam tersenyum sambil menjawab "untuk saya…beberapa ketul kuih sudah memadai ustaz..". "Kerana itu saya pulang awal setiap hari untuk menjemput adik saya..satu hari tanpa makanan…dia mesti lapar Ustaz..". sambung Adam lagi melihat gurunya itu tekun mendengar masalah yang ditanggungnya.

Tangisan Adam sudah terhenti..namun air mata lelaki Ustaz Azhar pula membasahi di pipi.. "Maafkan saya Adam. Saya tidak berniat untuk buat awak bersedih, dan saya tidak sangka kehidupan awak begitu daif sekali. "Adam….izinkanlah saya membantu awak Adam..pihak sekolah juga akan membantu awak dalam masalah ini. Awak jangan risau lagi..Cuma berjanjilah Adam..belajar rajin dan bersungguh-sungguh demi STPM awak ini.

Saya janji saya akan menolong awak". Kata Ustaz Azhar sambil memeluk bahu Adam. Adam menganggukkan kepalanya tanda setuju. Mungkin sudah tiba masa dia berkongsi masalahnya dengan insan lain supaya tidak menanggung beban yang berat sendiri. Sekurang-kurangnya masalahnya tidak membebani otaknya yang akan bertempur demi cita-citanya.

Bangun pagi seawal jam 5 Adam bersiap-siap untuk kesekolah, buka sahaja pintu rumahnya yang uzur itu Adam ternganga kehairanan. Sebuah basikal baru siap berikat reben terletak dihadapan rumahnya. Adam dengan perasaan ingin tahu terus mendapatkan basikal tersebut dan di reben itu terletak sekeping nota.. " Assalamualaikum, Adam..belajar bersungguh-sungguh ..saya sentiasa menyokong kamu". Adam tersenyum dia tahu pemberian itu dari Ustaz Azhar. Adam begitu gembira sekali menghantar adiknya kesekolah dan memecut laju ke sekolahnya. Dalam hatinya tidak sabar-sabar hendak berjumpa dengan Ustaz Azhar untuk mengucapkan terima kasihnya kepada beliau.

Setelah puas Adam mencari di satu sekolah namun Ustaz Azhar tidak juga ditemuinya. Akhirnya dia mengambil keputusan untuk ke Bilik Guru. Adam dimaklumkan bahawa Cikgu Azhar terlibat dalam kemalangan sejurus dia keluar dari simpang rumah Adam setelah dia menghantar basikal hadiah pemberiannya kepada Adam. Seperti tahu dia akan pergi, Ustaz Azhar telah meninggalkan pesan kepada guru besar agar memberikan duit belanja pada setiap bulan sebanyak 200 ringgit buat Adam dan adiknya. Duit itu adalah hadiah yang paling bermakna buat Adam sehingga dia menamatkan persekolahan tingkatan 6. Akhirnya Adam berjaya. Alhamdullillah, jasa Ustaz Azhar tidak sia-sia.

Adam mengelap air mata yang jatuh berguguran dan tersenyum "setiap kali perhimpunan kamu akan mendengar cerita yang sama pada setiap pagi sebelum ini ..pasti kamu semua dah bosan mendengarnya.." kata Adam cuba menyembunyikan lagi air matanya yang berguguran. Adam mendengar tepukan yang kuat sekali dari semua murid-murid sekolahnya itu. Salah seorang murid bersuara "Tidak Cikgu, kami tidak pernah bosan mendengarnya.. kami pun ingin menjadi seperti cikgu.. cikgu seorang yang bersemangat kental..kami bangga dengan cikgu.." kata murid-muridnya.

Mohd Naufal Adam kini adalah Guru Besar di sekolah tempat dia bersekolah dahulu. "saya tidak pernah sempat untuk mengucapkan terima kasih pada Ustaz Azhar…saya masih lagi kecewa sehingga kini.." kata Adam sayu ketika itu dia sedang memberi ucapan sempena perasmian Hari Guru di sekolahnya. Wakil pelajar bersuara.

"Sebenarnya kami semua yang patut berterima kasih kepada guru Cikgu Adam. Kerananya Cikgu ada disini disamping kami dan membantu kami semua untuk berjaya. Ustaz Azhar..terima kasih..Cikgu Adam terima kasih, juga kepada semua guru-guru..terima kasih.. terima kasih di atas segala-galanya. Pengorbanan dan jasamu tiada galang gantinya. Sebelum semua murid-murid menyerahkan bunga mawar merah kepada guru-guru tercinta.

Terima kasih Cikgu, kenangan terindah bersamamu..

sumber : http://pengetahuandankeindahanislam.blogspot.com/2011/03/pengorbanan-seorang-insan-bergelar.html

IT IS TIME TO CELEBRATE

It is time to celebrate ! To be happy and enjoy ! And maybe the celebration keep on going for all of us !

HARIMAU MENGAUM DI GELORA BUNG KARNO

Harimau Muda mengaum di Gelora Bung Karno lagi dan buat kali kedua Sang Garuda menyembah ke bumi. Mungkin itulah satu-satunya peristiwa yang tepat untuk dijadikan pengajaran buat sebilangan besar penyokong Indonesia yang fanatik dan kurang ajar terhadap atlet-atlet Malaysia. Sikap pegawai-pegawai yang bertugas jelas menunjukkan tidak profesionalnya dan terbukti selepas kemenangan Malaysia di perlawanan akhir, terdapat cubaan untuk membuat ujian dadah ke atas pemain Malaysia.

Apapun Harimau membuktikan bukan sahaja boleh mengaum di Tanah Melayu tetapi di Indonesia juga Harimau telah mengaum sebanyak dua kali. Dua kali kekalahan yang menusuk ke jantung garuda di gelanggang sendiri yang tidak mungkin dapat dilupakan oleh penyokong fanatik Indonesia buat selama-lamanya.

Tahniah buat pemain Harimau Muda ! Juara Sukan Sea 2011 !




Harimau Muda - Juara Sukan Sea 2011.



Jaringan kemenangan daripada Baddrol kapten Malaysia.

Saksikan Jaringan Kemenangan Pasukan Malaysia video

Jaringan penyamaan yang terbaik daripada Asra. video

"SELAMAT HARI LAHIR YANG KEDUA ANAKKU"



Siap tunjuk tanda "good". Mesti sedap.



Ibu dan kakak-kakak sedang berposing.



Dah kenyang. Kita tangkap gambar la pulak.



Anakku yang bongsu.



Nak sikit ? Tak boleh ! Ni adik punya !

SELAMAT BERSARA BUAT KAK SAL

Hari ini seorang guru telah bersara dari perkhidmatannya. Beliau adalah seorang pentadbir yang cekap dan amat berdedikasi kepada tugas-tugasnya sebagai penolong kanan pentadbiran. Persaraannya merupakan satu kehilangan yang akan dirasai oleh dunia pendidikan yang benar-benar amat memerlukan pentadbir-pentadbir yang cekap, berdedikasi dan berwibawa dalam memacu kejayaan sesebuah sekolah.

Beliau adalah semua yang disebut di atas. Kejayaan beliau bersama guru-guru yang cemerlang telah meletakkan Sekolah Permatang Tok Mahat antara sekolah yang gemilang di Pulau Pinang. Jika ramai pentadbir-pentadbir sepertinya dan disokong oleh guru-guru yang cemerlang, maka banyaklah sekolah yang akan menjadi sekolah gemilang dan terbilang.

Sebagai renungan dan kesimpulan dari apa yang saya pelajari daripada beliau, guru dan pentadbir mestilah bersama-sama memainkan peranan dalam menjelmakan kejayaan sesebuah sekolah. Kelemahan pentadbiran walaupun terdapat guru-guru yang cemerlang atau pentadbir yang cemerlang tetapi guru bermasalah merupakan satu resepi yang tidak akan menjadi. Inikan pula jika pentadbir dan guru-guru sesama bermasalah maka rosaklah masa depan anak bangsa kita.

Semoga apa yang telah ditunjukkan oleh beliau akan menjadi teladan dan ikutan kepada sesiapa yang pernah berkhidmat bersamanya.

Akhir kata, Terima kasih Kak Sal atas tunjuk ajar yang telah diberikan semasa saya berada di SKPTM dan jasa Kak Sal akan saya kenang sehingga ke akhir hayat.

Selamat bersara dan dikurniakan kesihatan selalu
.
 
SHAIFUL FAIRUZ Blog | TNB